2018-06-19 14:54:53

Jantusen sukuseuran kotiseutumatka ja vuosikokous

Jantusen sukuseura järjesti tämän vuoden vuosikokouksen kolmipäiväisen sukumatkan yhteydessä toukokuun viimeisenä viikonloppuna 25.-27.5. Rajan ylitettyämme suuntasimme etelään ja tutustuimme paikallisen oppaan johdolla Terijoen kaupungin keskustaan ja Kronstadtin kaupunkiin, jossa lounastimme. Kaupunki näytti meille kohentuvat kasvonsa, kun teimme kiertoajelun ja tutustuimme tarkemmin satamaan ja rantapuistoon. Näimme valurautatien ja vierailimme Pyhän Nikolain laivastokatedraalissa, joka tekee aina uudestaan vaikutuksen vierailijaan. Majapaikkamme oli Hotelli Losevossa, Kiviniemen kosken rannalla.

SEURAN vuosikokous järjestettiin bussissa matkalla Kronstadtista Losevoon. Kokouksessa olivat esillä sääntömääräiset asiat. Puheenjohtajana jatkaa Seija Halme, ja myös hallitus jatkaa entisessä kokoonpanossaan: Ahti Jantunen, Matti Jantunen, Marita Leppälä, Tuuli Leskinen, Paula Pöysti, Tiina Raspohja, Markku Talja, Martti Talja, Rauno Vanhanen ja Joonas Vanhatalo. Toiminnantarkastajana jatkaa Sirkka Talja ja varalla Riitta Jantunen. Seuran talous on kunnossa ja toimintasuunnitelmassa jatketaan lastenkirjahanketta, GPS-paikannuksen ja karttapohjien yhdistämishanketta sekä valokuva-albumihanketta.

Vilkkain keskustelu käytiin hallituksen esittämästä jäsenmaksun korottamisesta vuodelle 2019. Korotuksen taustalla on Karjalan Liiton jäsenmaksu-uudistus. Kokousväki kannatti yksimielisesti jäsenmaksujen keruun uudistusta ja seuran jäsenmaksun korotusta. Uudistuksen myötä jokainen jäsen on automaattisesti seuran jäsenyyden lisäksi myös Karjalan Liiton jäsen. Nähtäväksi jää miten jäsenpito onnistuu. Paljon lopputulokseen varmasti vaikuttaa myös se, miten saamme yhdessä Liiton kanssa jokaisen jäsenemme tuntemaan itsensä osaksi karjalaista perhettä ja sukua.

TOISENA  matkapäivänä teimme päiväretken Konevitsan luostarisaarelle. Kaksi vuotta sitten yritimme vastaavalla matkalla päästä saarelle, mutta silloin myrsky esti laivamatkan. Näiden kahden vuoden välillä muutos on ollut suuri: ennen kapea hiekkatie oli kokenut levennyksen ja saanut pintaansa asvaltin. Parannustyö oli edelleen menossa ja paljon työkoneita ja hiekka-autoja oli töissä. Sortanlahden rantaa rakennettiin myös kiivaasti: vanha harmaiden mökkien ja puutarhojen muodostama kalastajakylä oli saanut väistyä ja uusi suuri lomahotelli ja aktiviteettikeskus nousivat rantaan ja samalla satamalaitureita uusittiin.

SAARELLA olimme kesän ensimmäisten vierailijoiden joukossa, mutta tunsimme olevamme odotettuja - jopa luostarin johtaja tuli rantaan toivottamaan meidät tervetulleeksi! Myös saarella oli kova työn touhu menossa, kun puistoympäristöä rakennettiin ja luostaripihan rakennuksia ja kirkkoja restauroitiin. Vierailimme luostarin kirkoissa ja tsasounissa, meille järjestettiin kirkkolaulukonsertti, ja kävelimme myös kauimmaiselle Hevoskiven päällä sijaitsevalle tsasounalle. Ennen kotiin lähtöä söimme vielä makoisan lounaan luostarin trapesassa.

Kolmantena matkapäivänä suuntasimme Räisälän kautta Vuoksenrannan kirkolle ja sieltä Kaskiselkään, jossa jokaisella oli mahdollisuus viettää hetki aikaa omilla kotipoluilla. Paluumatkalla poikkesimme Antrean Sokanlinnassa katsomassa kuuluisaa juhlakalliota ja luolastoa, joka teki suuren vaikutuksen ensikertalaisiin kävijöihin. Illansuussa palasimme koti-Suomeen jälleen uusia tuttavuuksia ja kokemuksia repussamme. Mukana matkalla oli 25 suvun jäsentä.