2016-06-29 15:19:22

Haminan seudun Karjala-seura kulttuuri- ja sotahistoriallisella matkalla

RITVA RIKKA

Kuva Raija Herrala

Haminan seudun Karjala-seuran alkukesän ohjelmassa oli matka sotahistoriallisille seuduille Laatokan ja Äänisen seuduille.

Maanantaiaamuna 30.5. kymenlaaksolaisten lisäksi oli matkalaisia myös Helsingistä, Joutsasta,ja Lappeenrannasta. JaPi-Matkojen tilausliikenteen bussi lähti jo varhain Haminasta halki Etelä-Karjalan kohti Niiralan rajanylityspaikkaa. Ritva oli jo kokeneena matkanjohtajana lounaspaikalle Pajarinhoviin päästyä ohjeistanut kaikki papereiden täyttämiset ja niinpä rajalla ei tarvinnutkaan kovin kauaa ylitystä odotella.

Matkalaisten ryhmän koko oli 24 plus vakituinen kokenut kuljettajamme Ahosen Jarmo. Pakollisten Venäjän tullin jälkeisten ”laskenta- ja leimatarkastusten” jälkeen matka eteni ripeästi kohti Laatokan rantoja myötäilevää tietä Koirinojalle ja Surunristin muistomerkille laskimme kukat sen juurelle. Muutaman kymmenen metrin päässä olevan muistokiven juureen laskimme sytytetyn muistokynttilän kaikkien alueella käydyissä taisteluissa menehtyneiden sankarivainajien kunniaksi.

Sotahistorian asiantuntijamme Taisto selvitti kuulijoille sekä talvi- että jatkosodan vaiheita ja alueella olleiden mottien kohtaloita. Ritvan selostus kuultiin Surunristin muistomerkin tekopäätöksistä ja sen tekijöistä. Matka jatkui Loimolan ja Uuksujoen kauniita maisemia ihaillen. Kollaalle pysähdyimme, poimimme orvokkeja ja kieloja, jotka veimme maljakossa siellä olevalle muistomerkille ja myös sinne laskimme muistokynttilän.

Iltaan mennessä saavuimme ensimmäisen yön majapaikkaamme, Suojärven hotelli Kareliaan. Illalla jäi muutama tunti aikaa tutustua paikkakuntaan.

Seuraavana matkapäivänä aamiaisen jälkeen paikkakunnalla asuva ja suomea puhuva paikallisopas Galina kertoi Suojärven keskustan merkittävimmistä taloista ja muista rakennuksista kiertoajelumme aikana. Ritva luennoi Suojärvestä ennen talvisotaa.

Bussimatkamme heikoin tieosuus Suojärveltä kohti Karhumäkeä vei koko päivän. Valtavia suoalueita, isoja ja pienempiä järviä ja lampia sekä useita jokia näimme matkamme aikana. Siellä täällä putkahti mutkan takaa myöskin muutamien talojen kyläseutuja. Kieloja ja kulleroita oli suurina esiintyminä tien varsilla. Porajärvellä kuljettajamme Jarmo keitti retkikahvit. Ehtipä kaima-Ritva Tavastilasta myös uimaan Porajärvessä.

Illan suussa ehdimme Karhumäen ohitse Poventsaan katsomaan Stalinin kanavaa. Taiston sotakertomus traagisista tapahtumista siellä oli vaikuttava. Poikkesimme Sandarmohiin, Stalinin vainojen uhrien teloituspaikalle ja hautausmaalle. Siellä tapahtuneista teloituksista kuullut kertomukset saivat ihon kananlihalle. Karhumäessä majoituimme hotelli Onezhkayaan. Illallisen jälkeen monet lähtivät tutustumaan kaupunkiin ja sen läheisiin seutuihin. Siellähän on vieläkin nähtävissä bunkkereita ja taisteluhautojen jäännöksiä runsaasti. Suomen ajalta oleva rautatieasema kiinnosti suurta joukkoa matkalaisista. Seuraavana aamuna kurvasi Jarmo vielä rautatieaseman kautta. Monet halukkaat kävivät sitä rakennusta kuvaamassa.

Aamuaikaan poikkesimme suurelta Muurmanskin valtatieltä sivutielle, joka johti Kivatsun luonnonsuojelualueelle. Sääsket olivat vähän kiusana, kun menimme Kivatsun vesiputousten äärelle ihailemaan valtavia vesimassoja vyöryviä koskia. Patikoimme myös puistoalueella.

Prääsään teimme kiertoajelun kaunista rantatietä myöten. Edelleen matkamme jatkui kohti Sortavalaa. Nuosjärvellä oli pieni pysähdys kaupassa käyntiä varten ka Kolatselän kylässä löytyi kahvibaari. Itä-Lemetin motin muistomerkillä kävimme ennen Sortavalan kaupunkiin tuloa. Siellä yövyimme hotelli Kauniissa.

Neljännen matkapäivän aamuna jäi aikaa seikkailuun kaupungissa. Bussimatkalla Ritva luennoi Sortavalan kaupungin ja maalaiskunnan historiasta, asukkaiden vaiheista ja tunnetuista henkilöistä. Kirjailija Maiju Lassilan elosta ja tuotannosta kerrottiin. Samoin Haminassa nykyisin toimivan Jamilahden kansanopiston perustamisesta ja ensimmäisestä rehtorista Mikael Nybergistä sekä hänen musiikillisesta tuotannostaan selvitti asioita Ritva. Jänismäen myymälä- ja kahvilarakennuksessa poikkesimme tauolla ja sitten ajettiinkin jo rajamuodollisuuksiin.

Kotimatkalla kuulimme Raja-Karjalaisista perinteistä ruokien ja käsitöiden osalta.

Yhdessä totesimme matkamme olleen antoisan ja mielenkiintoisen sekä kaikin puolin onnistuneen.