Pian satavuotias Charlotte valmistettiin Oulussa, liikennöi Rehja-nimellä ja se seilasi Ruotsissa 1970-luvulla. Syksyllä alusta korjataan Lappeenrannassa.
2020-09-16 12:10:57

Laivan takavarikointi Viipurissa näytti yrittäjälle idän mielivallan

VENÄJÄ

Yli 20 vuotta matkailijaryhmiä Venäjälle kuljettanut yrittäjä Jarmo Japi Ahonen toteaa Venäjän virkakoneiston mielivallan pahentuneen viime vuosina. Tämä näkyy esimerkiksi tullin ja rajavartiolaitoksen toimissa.

– Bussiliikenteessä tämä tulee eteen jatkuvasti, muistelee Ahonen bussimatkoja ennen korona-aikaa.

–Yksi kollegan matkaryhmä jäsen jäi Petroskoissa sairaalaan. Paluumatkalla venäläinen rajamies tivasi puuttuvaa matkalaista. Selittely ja dokumentit eivät auttaneet, joten ryhmän bussi jäi takavarikkoon rajalle, kuskille tuli merkittävät sakot ja matka Suomeen jatkui toisella autolla.

Jarmo Ahonen mietti idänmatkailun käänteitä istuessaan Charlotte-aluksessa Nuijamaanjärven tulliasemalla Lappeenrannassa. Helpottunut mies sai yllättäen yli kolme vuotta sitten Viipurin satamaan takavarikoidun aluksensa Suomeen viime viikolla. Venäläiset antoivat vuosi sitten luvan palauttaa alus länteen, mutta marraskuussa alkanut kotimatka katkesi yllättäen ja Jarmo Ahonen sai edelleen voimassa olevan maahantulokiellon Venäjälle.

– Viime viikolla tulli viivytti Charlotten lähtöä vielä kaksi vuorokautta asiapapereiden ja passintarkastuksen varjolla.

Oikeustaistelu ja viranomaisten venkoilu opettivat idänsuhteiden koulimaa yrittäjää sen verran, että alus tuotiin Suomeen pikaisesti Saimaan kanavan kautta, eikä Suomenlahtea pitkin kotisatamaan Haminaan. Nyt Charlotte aiotaan kunnostaa Saimaalla ja tulevaisuudesta ei ole muuta varmaa kuin se, että pian sata vuotta täyttävä alus ei tule enää risteilemään itärajan takana.

–Venäläiset ihmiset ovat ystävällisiä ja vieraanvaraisia, mutta arvaamaton virkavalta keksii kaikkensa estääkseen asioiden oikeudenmukaisen ja asiallisen käsittelyn, Jarmo Ahonen korostaa.

KOKENEENA Karjalan ja Pietarin alueen kotiseutumatkojen toteuttajana Jarmo Ahonen on marinoitunut slaavilaisessa byrokratiassa ja siihen, että asiat järjestyvät lopulta. Nyt diplomaattisuus on menettänyt hänen osaltaan tehonsa ja yrittäjä ei usko enää edes nöyristelyn muuttavan venäläisten käytäntöjä.

–Kotiseutumatkojen aika alkaa olla ohi. Rajakäytäntöjen arvaamattomuus lisääntyy ja vaikka keväällä koronarajoitukset lievenisivät, jää itämatkailuun pitkä varjo, haminalaisen JaPi-matkat Oy:n hallituksen puheenjohtajana istuva Jarmo Ahonen ennakoi. Yhtiön linja-autot on varattu syksyksi kotimaan sekä Baltian matkoille ja Charlotten mentävää aukkoa katsellaan myös Saimaan suunnasta.

–Osa nuorempaa sukupolvea saadaan ehkä kerran katsomaan kivijalkoja, pajukoita ja venäläisten huviloita, mutta meidän olisi hiljalleen sisäistettävä, että Venäjän Karjalassa asuu jo kolmas sukupolvi siellä syntyneitä, jotka arvostavat asuinseutujaan, kuten mekin omaamme. Rajantakaisessa Karjalassa syntyneistä ja jotain sieltä muistavista aika harva lähtee enää kotiseutumatkalle, pohtii Ahonen.

JARMON lievän pettymyksen ymmärtää, kun kiistely aluksesta on tärvännyt koronan avustuksella pitkän uran ponnisteluja kuusinumeroisella summalla.  Charlotte risteili ennen Viipurin jupakkaa Haminasta Suomenlahdelle ja kolmen vuoden satamakomennus merkitsi omistajalle laiturimaksuja ja muita kuluja. Alus rapistui ulkoa ja edessä on iso kunnostus.

Kysymykseen suomalaisten viranomaisten tuesta ja avusta kiistan aikana Jarmo Ahonen vastaa vakavana.

–Venäjä on edelleen arka asia poliitikoille ja virkamiehille. Tavalliset ihmiset ovat tukeneet minua hienosti ja siitä suurkiitos.

MARKUS RISSANEN


« Takaisin