Hiili- ja koksikasat pölyävät, kun nostokurjet lastaavat laivoja Viipurin satamassa.
2019-04-17 09:59:19

Öljyn ja hiilen vienti käy kuumana Suomenlahdella

VIIPURI

VIIPURIN satamaa hallitsevat fossiiliset polttoaineet. Viipurin satamaliikenteen volyymi oli viime vuonna vajaat kaksi miljoonaa tonnia, josta hiilen ja koksin osuus nousi noin 1,3:een miljoonaan tonniin. 

Kasvua vuoteen 2017 oli noin kolmanneksen verran.

Viipurin satama työllistää nykyään noin 400 kaupunkilaista. Sen lisäksi tulevat Viipurin telakan tarjoamat työpaikat.

SUOMENLAHDEN satamaliikenteen suurin keskus on Ust-Luga, jonka volyymi on monikymmenkertainen Viipuriin verrattuna. Ust-Lugan kautta rahdattiin viime vuonna hiiltä ja koksia lähes 30 miljoonaa tonnia.

Pakotteet eivät näytä vaikuttaneen Venäjän kiinteiden fossiilisten polttoaineiden vientiin, mutta öljyn ja öljytuotteiden vienti oli viime vuonna yhteensä laskettuna pienessä laskusuunnassa pääsatamassa Primorskissa eli Koivistolla. Sieltä lähti maailmalle öljyä 39 miljoonaa tonnia ja öljytuotteita 15 miljoonaa tonnia.

HaminaKotkan sataman vienti oli viime vuonna vajaat 11 miljoonaan ja tuonti 15 miljoonaa tonnia.

VIIPURIN sataman volyymit ovat pieniä naapurisatamiin  verrattuna, mutta vientituotteet ovat Ust-Lugaa ja Primorskia monipuolisempia.

Merien ja sisävesien rehevöittävien fosforilähteiden vienti on säilynyt Viipurin satamaliikenteessä puolen miljoonan tonnin tasolla. Tilasto kertoo Viipurista laivatun viime vuonna pieni määrä myös malmia ja rautaromua.  Puun ja puutavaran vienti Viipurin kautta on vähentynyt yli puolet viime vuosista. Viime vuonna määrä ylsi enää 10 000 tonniin.

Viipurin sataman kappaletavara- ja konttiliikenne sisältää sekä vientiä että tuontia. Liikenne on pysynyt noin 80 000 tonnin tasolla.

Vanha kuuluisa Uuraan vientisatama ei ole enää puutavarakaupan keskus niin kuin Suomen aikoina. Tankkerit rahtaavat nykyisestä Vysotskista kymmenen miljoonaa tonnia öljytuotteita ja hieman vähemmän hiiltä ja koksia.

LUE LISÄÄ 18.4. KARJALA-LEHDESTÄ

MARKKU PAAKKINEN


« Takaisin