2018-08-15 13:48:06

50-vuotias Saimaan kanava liikenteen keskiöön

LAPPEENRANTA

LAPPEENRANTA Suomen valtiosopimusten valossa 50-vuotias Saimaan kanava on historiallinen jäänne, mutta se on noussut uudelleen liikennepolitiikan keskiöön. Syynä ovat metsä- ja kaivosteollisuuden nousukausi sekä päästövähennysten tarve.

– Macaon, Panaman kanava-alueen ja Hongkongin ohelle Saimaan kanavasta tuli neljäs alue, jolla itsenäinen alue vuokrasi alueen toiselta tasa-arvoisella valtiosopimuksella. Nuo muut valtiosopimukset ovat purkautuneet ja Saimaan kanava on ainoana tuollaisena vuokra-alueena jäljellä koko maailmassa, muistutti kanavavaltuutettu Harri Pursiainen kanavan liikenteen 50-vuotisjuhlassa Lappeenrannassa viime viikolla.

Pursiaisen mukaan sisävesiliikenteellä ei ollut kanavan ja Saimaan väylästön avautumisen jälkeen suurta painoa liikennepolitiikassa.

– Vuonna 2012 uudistetun kanavan vuokrasopimuksen jälkeen keskustelu on kuitenkin elpynyt. Kanavaa on pysytty uudistamaan ja virkeitä kehittämisajatuksia on ilmassa talviliikenteestä lastikokojen kasvattamiseen, Pursiainen iloitsi.

Tulevaisuuden investoinnit ovat toteutuessaan kymmenien miljoonien luokkaa. Vuonna 1968 valmistunut kanavan rakentaminen maksoi 300 miljoonaa markkaa.

Niillä tavoitellaan pitemmän liikennekauden lisäksi kilpailukykyistä matkustaja- ja rahtiliikennettä, joka käyttäisi nesteytettyä maakaasua.

LUE LISÄÄ 16.8. ILMESTYNEESTÄ KARJALA-LEHDESTÄ

Markku Paakkinen


« Takaisin