2021-06-30 08:28:30

Karjala-lehti nosti levikkiään

VOIMAKAS markkinointi nosti Karjala-lehden levikkiä yli 120 taloudella (2,5 %), josta digitilausten osuus on kolmannes. Lehden kokonaislevikki ylitti vapaakappaleiden avulla 5000:n rajan ja varsinkin printtiversion nousu ilahdutti. Vastaavasti satoja tilaajia poistui rekisteristä, kun uusia tilauksia on saatu yli 500.

Karjalan levikin takamatka on yhtiön hallituksen asettamaan tavoitteeseen vielä lähes 900 tilausta. Levikkiään ovat nostaneet Karjala-lehden ohella sanomalehdistä muun muassa Savon Sanomat, Uusimaa, Etelä-Suomen Sanomat ja Etelä-Saimaa.

– Viime vuonna havaitsimme, että vanhimpien tilaajien vuosia jatkunut väheneminen hidastui. Jatkuva markkinointi sai levikin laskun tasaantumaan ja se kääntyi hiljalleen nousuun, pohjustaa päätoimittaja-toimitusjohtaja Markus Rissanen kehitystä.

– Uudistimme lehden ulkoasun. Lähihistorian suurin markkinointikustannus kohdistettiin tammi-maaliskuussa sosiaaliseen mediaan ja lehtien digimarkkinointiin. Samalla kävimme läpi tuhansia tilauksensa vuosien varrella lopettaneita. Henkilökunta venyi upeasti, sillä yhdessähän tämä ponnistus on tehty lehden 120-vuotisjuhlan merkeissä, Rissanen korostaa.

Media-alan yleisen kehityksen mukaisesti Karjalan mobiililehden tilaus kaksinkertaistui sataan kappaleeseen ja lehden facebook-sivun löysi noin tuhat uutta kävijää, joita on yli 7300.

Rissanen muistuttaa, että levikkityö on jatkuvaa ja tulokset ailahtelevat välillä voimakkaasti. Markus odottaa mielenkiinnolla seuraavien kuukausien levikkikehitystä ja millaisessa tuloskunnossa lehti lähtee kesään.

– Paine ei tule hellittämään seuraajallani, vakuuttaa toimitusjohtaja.

LEHTIYHTIÖN taloudellinen takamatka syveni viime vuonna. Karjala Lehti Oy:n liikevaihto laski -7,4% ja oli 434.359 euroa. Yhtiön tulos romahti -110.032 euroon ja liiketoiminnan tappio painui lähes -170 000 euroon. Vuoden 2021 alku on jatkunut tappiollisena.

–Vaikka viimeisin tilinpäätökseni on synkkää luettavaa, jätän yhtiön hyvillä mielin uuden nousun kynnyksellä. Tie eteenpäin on vuorattu jatkuvalla levikki- ja ilmoitusmyynnillä sekä tietenkin mielenkiintoisella erikoislehdellä, toteaa päätoimittajan tehtävistä huhtikuun alussa luopuva Markus Rissanen.

– Lehden asiakashallintajärjestelmät, mobiilisovellukset, nettisivut ja facebook-näkyvyys on uusittu sekä lehden vuosikirjat digitoitiin vuosilta 1940–2006. Kun aloitin vuosikymmen sitten, oli meitä kahdeksan ja lähdettyäni lehden henkilökuntaan jää kolme.

Toimitusjohtaja-päätoimittaja Markus Rissasen määräaikainen sopimus yhtiön kanssa päättyy 13. heinäkuuta. Lehden vt. päätoimittajaksi nimitettiin määräajaksi 1.4.–31.12.2021 toimitussihteeri Paula Kiviluoma. Yhtiön hallituksen puheenjohtajana on viime kesäkuusta ollut Karjalan Liiton toiminnanjohtaja Pertti Hakanen.

– Hallitus on tehnyt töitä paljon. Kaikki asiat eivät ole konkretisoituneet, mutta moni on edennyt toteutukseen, Hakanen myöntää.

– Perustimme yhteistoimintaelimen ja käynnistimme yhteistyön Karjalan Liiton kanssa. Tänä vuonna säästämme supistamalla toimituksen kokoa ja myymällä Lappeenrannan toimitilan, jolloin henkilökunta siirtyy etätyöhön, linjataan hallituksen viime vuoden toimintakertomuksen liitteessä.

Karjala Lehti Oy:n suurimmat osakkeenomistajat ovat Karjalan Liitto (16,040 %), Teollisuuden ja liikkeenharjoittain Seura Pamaus (13,158 %), Karjalan Säätiö (13,158 %), Karjalan Kirjapaino Oy (11,517 %), Viipuri-säätiö (6,311%), Karjalan kulttuurirahasto (6,311%) ja Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö KKES (4,799 %). Karjalan Liitolla on 65,6 % osuus yhtiön äänivallasta.


« Takaisin