Vilma Jää valmistuu keväällä musiikin maisteriksi. Kamuelektroksi nimeämällään musiikkityylillä hän debytoi maisterikonsertissaan 30.5.2021 otsikolla Vilma Jää – Kosto. (Kuva: Jari Flinck)
2021-03-23 13:00:57

Vilma Jää - niin nuori, lahjakas ja karjalainen

HELSINKI

VILMA JÄÄ (ent. Jääskeläinen) sai kiinnityksen Kaija Saariahon oopperaan Innocence ja Saariaho sävelsi hänelle roolin oopperassaan. 

Marraskuussa 2017 silloinen Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmän ainejohtaja Anna-Kaisa Liedes soitti hänelle ja kertoi, että Kaija Saariaho etsi tulevaan oopperaansa nuorta tsekkiläistä tai suomalaista kansanlaulajaa. 

– Ainejohtaja suositteli minua ja esittelin Saariaholle vanhoja suomalais-ugrilaisia laulutekniikoita, joihin olen erikoistunut kansanmusiikin opinnoissani Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Näitä kansanlaulun erityispiirteitä hyödyntäen hän sävelsi roolin minulle.

Jään rooli oopperassa on yksi kuudesta oppilaasta.

– Innocencessa on tavallaan kaksi maailmaa, jossa toisessa on oopperalaulajia ja toisessa kuusi oppilasta ja opettaja, joilla kaikilla on erilainen äänenkäyttötapa. Minulla kansanlaulu, opettajalla puhelaulu, eräällä toisella oppilaalla puhetta ja välillä säveliä, lopuilla puhetta. Laulan suomeksi ja tsekiksi. 

Sitä ennen Saariaho tiiminsä kanssa oli etsinyt netistä videoita, joissa Jää laulaa. 

– He pyysivät minua tekemään vielä uuden videon, jossa esittelen laulutaitojani laajemmin. Sen he lähettivät edelleen Aix-en-Provencen festivaalien ja Suomen kansallisoopperan johtajille. Tämän videon perusteella Kaija halusi minut Marketan rooliin. Aixin festari lennätti minut vielä Wieniin tapaamaan Innocencen ohjaajaa Simon Stonea, jotta saatiin häneltäkin vihreää valoa. Olin siinä vaiheessa vielä kolmannen vuoden yliopisto-opiskelija, ilman tutkintoa tai näyttelemiskokemusta. Kaikki kuitenkin tykästyivät minuun, ja valikoiduin rooliin.

VILMA JÄÄ on laulaja, säveltäjä ja viulisti. Musiikkiuran tavoite on tuoda kansanmusiikki takaisin kansalle. Alkuvuodesta 2020 Jää alkoi suunnitella nuottijulkaisua suomalaisista karjankutsuista ja kehitti graafisen notaatiojärjestelmän, joka välittäisi niin paljon informaatiota tästä ainutlaatuisesta musiikin lajista kuin mahdollista. Projektin hän sai alulle Taiteen edistämiskeskuksen apurahalla syksyllä 2020.

Soolomusiikin saralla hän yhdistelee suomalais-ugrilaista perinnettä elektroniseen musiikkiin.

– Haluan tuoda kansanmusiikin valtavirralle mahdollisimman lähestyttävään muotoon. Debytoin tällä projektilla maisterikonsertissani Vilma Jää – Kosto 30.5.2021.

Muusikkouden lisäksi hän säveltää erityisesti kuoromusiikkia, jota hän toivoo lähivuosina kuuluvan suomalaisten kuorojen ohjelmistoissa. Jää on monipuolinen säveltäjä. Vahvasti perinteeseen pohjaavaa musiikkia hän on säveltänyt esimerkiksi SibA Folk Big Bandille ja lauluyhtyeelleen Jäinelle.  

Muusikontöiden lisäksi Jää on kiinnostunut filmivalokuvaamisesta, muotisuunnittelusta, ompelusta, maalaamisesta sekä kaikenlaisesta tuunaamisesta.

KARJALAISET juuret Jäällä ovat Jääskessä ja Antreassa äidin Hilu Toivonen-Alastalon puolelta. 

Vaija Kyösti Toivonen on Jääskestä ja mummo Kaarina Toivosen isä Pentti Pullinen oli Antreasta.

– Äitini,  mummon ja vaijan kautta olen aina tuntenut itseni karjalaiseksi. Kuitenkin kansanmusiikin löydettyäni ja karjalaiseen perinteeseen sukellettuani ja rakastuttuani, syntyi karjalaisuuteeni ihka oma, entistä vahvempi tunneside. Minulle karjalaisuuteni on laaja tunteiden skaala, usko selviytymiseen sekä musiikki ja tanssi. 

Pulliset ovat musiikki- ja etenkin laulusukua, mutta myös poliitikkoja. Erik (Erkki) Pullinen (1871–1934) oli kannakselainen maanviljelijä ja maanviljelysneuvos. Hän oli Suomalaisen puolueen, kansanpuolueen, edistyspuolueen ja Maalaisliiton kansanedustaja ja toimi myös kahteen otteeseen ministerinä 1920-luvulla. 

Lue lisää Karjala-lehdestä 18.3.2021

KRISTIINA IJÄS


« Takaisin