Näyttelyn yksi vetonaula on Maria Näreahon tekemä muinaispuku. Pukua esittelee Marian poika Markku Näreaho.
2020-08-05 09:48:06

Bomba uudistuu vauhdilla

Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avasi viime viikonloppu Bomban talon ja kylpylähotellin pitkän koronatauon jälkeen. Yksi merkittävä uusi yhteistyökumppani on Villi Pohjola, jonka kanssa Bombaa lähdetään viemään kansainvälisille markkinoille. Villin Pohjolan asiakkaista 98 prosenttia on kansainvälisiä asiakkaita.

Karjalaisyhteisöt ja paikalliset yrittäjät ovat PKO:lle tärkeitä yhteistyökumppaneita Bomban kehittämisessä. Tärkein on Suojärven Pitäjäseura, jonka ansiosta Bomban talo on olemassa. 

– Matkailu on kirjattu PKO:n strategiaan hyvin korkealle ja isoin kirjaimin. Matkailu synnyttää kasvua Pohjois-Karjalassa ja siinä on suurin potentiaali. Panostamme isosti matkailuun Joensuussa, Kolilla ja Bomballa. Yksin hotelli Kimmelin alkava remontti maksaa 19 miljoonaa euroa, PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä toteaa. 

Kivelä sanoo, että PKO:ssa on herätty siihen, että esimerkiksi Kolilla käyvät matkailijat eivät ole välttämättä kuulleetkaan Bombasta ja myös toisinpäin. PKO:n vaikutus Bomban ja Nurmeksen matkailuun on jo nyt ollut merkittävä. Yöpymismäärät Nurmeksessa ovat lähes kaksinkertaistuneet vuodesta 2016. Vuonna 2019 kasvua oli 37 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kaikkiaan vuonna 2019 majoittumisia oli 89?000.

– Niin paikallistori kuin Bomban talon näyttelykin ovat osa Bomban alueen kehittämissuunnitelmaamme, jonka mukaisesti ensin on kokonaan uudistettu kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomba ja nyt on Bomban talon sekä karjalaiskylän kehittämisen vuoro. Kunnianhimoinen tavoitteemme on tehdä Bombasta ympärivuotinen karjalaisuuden tapahtumatalo, PKO:n toimitusjohtaja Juha Kivelä paljastaa.

Villin Pohjolan liikevaihto vuonna 2019 oli noin 5,5 miljoonaa euroa. Matkapaketteja räätälöivä ja kansainvälisille matkanjärjestäjille tarjoava yritys toimii Lapissa, Hailuodossa, Helsingissä ja nyt siis Nurmeksessa, josta tulee yrityksen Järvi-Suomen alueen ensimmäinen kiinteä toimipiste.

– Me tuotteistamme, paketoimme ja markkinoimme sen, mitä paikallisilta palveluntarjoajilta löytyy. Yksittäisen ravintolan on vaikea myydä itseään kansainvälisille markkinoille, oli miten hyvä tahansa, mutta yhteistyöllä voimme luoda siihen ympärille kokonaisen paketin majoituksineen, tekemisineen ja niin edelleen, Villin Pohjolan toimitusjohtaja Sami Päivike sanoo. 

Päivike muistuttaa, että yhtä kohdetta ei kannata ulkomaille myydä, vaan matkakokonaisuuksia. Nurmesta, Bombaa ja Pohjois-Karjalaa Päivike kehuu vuolaasti. 

– Bombalta ja sen ympäristöstä löytyy kaikki se, millaisia mielikuvia haluamme välittää ulkomaalaisille Suomesta. Täällä ollaan asian ytimessä. Ensin on myytävä unelma, sen jälkeen voimme täyttää sen. Kovaa työtä tässä on kuitenkin edessä. Siinä mielessä Bomban sijainti on mahtava. Lähellä ovat Koli, Joensuu ja Ruunaa. Nurmeksessa on myös valmiiksi hyvä tarjonta palveluja eikä oikeastaan mitään puutu, Sami Päivike sanoo. 

Suojärven Pitäjäseura on koonnut Bomban tapahtumatalon toiseen kerrokseen perinnetekstiilien ja -käsitöiden näyttelyn. Viime viikon perjantaina avatussa ja lokakuun puoliväliin asti avoinna olevassa näyttelyssä on esillä muun muassa karjalaisia juhla-asuja, koruja sekä kodintekstiilejä eli käspaikkoja, joista vanhimmat ovat 1700-luvulta. Käspaikat eli pitkät kirjotut liinat olivat aikanaan paitsi käsipyyhkeitä myös pyhiä rituaaliesineitä. 

Näyttelyn yhtenä vetonaulana on ainutlaatuinen karjalainen muinaispuku. Sen omistaa edesmenneen suojärveläisen Maria Näreahon perikunta.  Yksistään muisnaispuvun korut maksavat 23 000 euroa. 

– Pitäjäseura tulee siirtämään myös perinne-esineiden näyttelynsä Bomban talolle. Haluamme PKO:n kanssa kehittää Bombasta kokonaisuutta, joka esittelee karjalaisen elämänmuodon parhaita puolia, Suojärven Pitäjäseuran puheenjohtaja Eila Jahn sanoo.

ULLA KORKATSU


« Takaisin