2019-4-17 06:46:56

Karjalaisuus, se voi ihan hyvin

Karjalaisuus, se voi ihan hyvin

OUTI MULARI 

  Kolumni Karjala-lehdessä 11.4. 2019


NUORENA tyttösenä suurin kansantanssi-idolini oli Viola Malmi. Pieni petroskoilainen balettimestari, jonka kokoamia tanssioppaita me suomalaiset 1990-luvun kansantanssijat imimme itseemme kuin kevätkukat auringon ensisäteitä.

Vuosittaisilla tanssikursseilla Violan rytmikkäät polkuharjoitukset ottivat luulot pois kokeneiltakin tanssijoilta ja hänen muistiinmerkitsemänsä tanssit levittäytyivät niin kansantanssin yhteisesityksiin kuin tanssiryhmien esityksiin ympäri Suomen. Voin rehellisesti sanoa, että tanssiharrastuksestani olisi tuskin tullut näin tärkeä osa elämääni ilman Viola Malmin elämäntyön myötävaikutusta.

Jokin aika sitten minulla oli suuri kunnia saada kutsuvieraana osallistua Viola Malmin kunniaksi Petroskoissa järjestetylle lasten ja nuorten Humahus-festivaalille. Edes eksoottinen yöjuna ei saanut taitettua innostustamme, vaan kaupunki ja isäntämme hurmasivat meidät elävällä karjalaisuudellaan.

Yhteistä kieltä ei aina tarvittu, kun tanssivat ja laulavat nuoret kohtasivat. Samat tanssit, silmukkakisat ja katrillit, joita itse olen oppinut ja opettanut lapsiryhmille, ihastuttivat ryhmien esityksissä niin perinteisinä kuin uudistettuina versioina. Talonpojan tanssi ja Seni kokosivat kaikki osallistujat riemukkaaseen yhteistanssiin. Liikutuksen kyyneliltäkään ei vältytty, kun pienet lapset kirmasivat gaalakonsertin lavalle Pukkileikin tahtiin. Sen saman Pukkileikin, jota olen opettanut kymmenille ja sadoille pienille lapsille karjalaisena leikkinä tällä puolen rajaa.

HUMAHUS -festivaalin nimi tulee samannimisestä tanssista, jolla Viola aina aloitti niin esiintymiset kuin illanvietot. Humahus oli myös kuvaava tunne meidän viikonlopun kulttuurikylvyllemme, jossa karjalaisuus – sen historia ja nykyhetki – suorastaan humahtivat ylitsemme.

Petroskoissa on oivallettu jotain, mikä on ensiarvoisen tärkeää perinteen ja kulttuurin säilymiseksi elinvoimaisena tuleville sukupolville. Samaan aikaan kun lapsille ja nuorille opetetaan perinteitä vahvasti Violan oppien mukaan, heille on annettu vapaus ammentaa sieltä mieleisensä osiot ja varioida niitä modernisti nykypäivän henkeen.

VAIKKA iso osa kaupungin näkyvästä kansantanssitoiminnasta on henkilöity vahvasti Viola Malmin henkilöbrändin varaan, se on lopulta vain pieni osa laajasta kokonaisuudesta. Petroskoissa karjalaisuus on tanssin lisäksi myös leikkejä, vuotuisperinnettä, pukeutumista ja kieltä, joissa yhteen verkostoituvat lukuisat eri perinnettä niin tutkivat kuin opettavat tahot.

Vanha viisaus kulttuurista pitää paikkansa: kun tiedät, mitä autenttinen perinne on, sinulla on taito ja viisaus varioida sitä. Usein keskusteluissa näkyvä huoli karjalaisuuden säilymisestä on siis toivottavasti turhaa. Pidetään me huoli, että osaltamme siirrämme kulttuuria ja perinnettä eteenpäin – ja samalla muistamme, että tulevilla sukupolvilla on taito ja lupa sitä käyttää elävänä, varioivana ja hersyvän iloisena.

 

Kirjoittaja on keruulainen K-kauppias, kahden lapsen äiti ja Karjalaisen Nuorisoliiton puheenjohtaja, joka innostuu kulttuurista ja kansallispukuaktivismista.


OUTI MULARI


« Takaisin